Атестація персоналу — один з найважливіших елементів кадрової роботи, що є періодичним оглядом професійної придатності і відповідності посаді кожного працівника певної категорії. Склад кадрів, що підлягають атестації, встановлюється в кожній галузі діяльності згідно переліку посад керівників, фахівців і ін. працівників.
Цілі атестації персоналу
Основні |
1. Оцінка результатів праці співробітника. |
Додаткові |
1. Перевірка сумісності з колективом (уміння працювати в команді, лояльність організації, працедавцеві і керівництву) |
Загальні |
1. Поліпшення управління персоналом і підвищення ефективності |
Специфічні |
1. Визначення переліку працівників і посад, що підлягають звільненню або скороченню. |
Існує декілька типів атестації (оцінки):
1) на основі об'єктивних критеріїв (оцінка кінцевих результатів роботи)
2) на основі суб'єктивних оцінок безпосередніх керівників.
3) методика «360 градусів» — кругова суб'єктивна оцінка персоналу, коли співробітник оцінюється своїм керівником, колегами, підлеглими і клієнтами.
Основні психологічні правила атестації (оцінки):
1) Обов'язкове повідомлення результатів працівника.
2) Оцінку не можна сполучати з критикою.
3) Не можна говорити співробітникові одночасно про результати атестації і про оплату праці.
4) В обов'язковому порядку потрібно пояснити співробітникам, що атестація кадрів — це не каральний інструмент для звільнення неугодних або «неправильних» фахівців; вона покликана допомогти не тільки працедавцям, але і самим співробітникам знайти слабкі місця в своїй професійній підготовці і усунути їх.
За наслідками атестації будується індивідуальний план розвитку кожного фахівця, що передбачає підвищення його кваліфікації (семінари, тренінги, стажування, консультації) і його кар'єрне зростання.